Chinese schilderkunst

Chinese schilderkunst in het westen

11 April t/m 25 Mei 2019

Bea Tjiong (1928)

 

Op Java heb ik voor het eerst kennis gemaakt met Chinese kalligrafie en schilderen. Nadat ik in 1949 naar Nederland ben vertrokken, ben ik mij hierin verder gaan verdiepen en bekwamen. De basis is beheersing van traditionele technieken met name de penseelvoering en de plaatsing op het papier. Vervolgens werd mijn aandacht getrokken door modern werk van moderne meesters, waarbij de schilder veel meer vrijheid van techniek en kleur wordt vergund en dit heeft toch mijn hart gevangen!

Ingrid van Berkom  (1945)

 

Het maken van Chinese schilderingen vereist intense concentratie en veel aandacht want rijstpapier, hoe veelzijdig ook in gebruik, vergeeft of verdoezelt geen fouten…. Eerst compositie, techniek en kleuren bepalen. Waar licht, waar donker, vervolgens het geheel snel en zonder herhalingen neerzetten. Daarna laat je papier, kleur en inkt rustig op elkaar inwerken. Soms dien je het proces te stoppen, soms te stimuleren. Het resultaat kan boven verwachting of teleurstellend zijn, maar is altijd uiterst verrassend!

Maritza Voorbach  (1961)

 

Met krachtige penseelstreken het onderwerp weergeven. Ik werk daarbij veel met zwarte inkt.

Je kunt niet zomaar wat op papier zetten. De compositie moet van tevoren in je hoofd zitten. Ik moet het in 1 keer zien te vangen op papier.

Chinees penseel schilderen is de kunst van het toevoegen. Nooit laag over laag. Nooit dezelfde streek. Dat maakt het zo bijzonder. Op het moment dat ik voor het eerst kennismaakte met deze schildervorm werd ik er enorm door geraakt!